Inițiative care mișcă țara – Prima pădure smart din România

Inițiative care mișcă țara – Prima pădure smart din România

„Împreună putem” este noua linie de poziționare a companiei de telecomunicații Vodafone, care comprimă în cele două cuvinte un proiect de impact național: prima pădure smart din România, localizată în județul Covasna. Deși poate sună ca un scenariu desprins dintr-un film SF, inițiativa se bazează pe un concept cât se poate de real și de prezent în viețile noastre: tehnologia. Cei de la Vodafone au adus la un loc forța umană și inteligența artificială pentru a crea un produs care să funcționeze în beneficiul oamenilor prin stoparea defrișărilor.

În ultimul timp, problema tăierilor ilegale de păduri din România a început să fie vehiculată din ce în ce mai des. Țara noastră are cel mai vechi fond forestier din Europa, însă acesta este amenințat în fiecare zi de activitățile de defrișare. Ciprian Muscă, președintele Asociației Forestierilor din România, a precizat la începutul acestui an că statisticile anuale arată faptul că în România se taie ilegal 250.000 – 300.000 de metri cubi, dar neoficial această cantitate este mai mare. De ce? Pentru că doar 1% din tăierile ilegale sunt depistate. Iar cei de la Vodafone, în parteneriat cu Rainforest Connection – un start-up non-profit, au intervenit și au dat glas strigătului pădurii cu ajutorul așa-numiților „gardieni digitali”.

Gardian digital în copac. Foto Rainforest Connection

Este vorba despre dispozitive instalate în segmentul superior al arborilor, într-un mod nedăunător, care, prin intermediul unui microfon, captează sunete pe o rază de un kilometru. Sunetele sunt transmise cu ajutorul internetului spre o bază de date dintr-un cloud, iar dacă sunt asociate cu zgomote care pot indica activități de tăiere a copacilor (drujbă, autovehicul, etc), sunt trimise alerte în timp real către o aplicațile instalată pe telefonul pădurarilor sau centrelor de monitorizare din respectiva zonă. În acest mod, administratorii pădurilor pot asculta pădurea și pot interveni acolo unde este cazul. Un singur dispozitiv poate preveni defrișarea a 3 km2 de pădure. Acești „gardieni digitali” au fost dotați cu panouri solare, tocmai pentru a utiliza lumina solară ca să își producă energia electrică necesară încărcării bateriilor.

Cum arată un gardian digital

Am luat legătura cu cei de la Vodafone să aflăm mai multe din bucătăria internă a proiectului. Ceea ce vedem astăzi materializat reprezintă rezultatul final, însă am vrut să știm care au fost momentele dificile din întregul proces al gardienilor digitali și cum le-au depășit. Claudia Jelescu, Strategic Projects Program Manager, Vodafone România, a declarat pentru Inspire Now: „Întregul proces, de la idee până la implementarea, testarea și punerea în funcțiune cu succes a „gardienilor digitali ai pădurii’’ s-a derulat în plină pandemie. Identificarea nevoii și ideea proiectului au fost poate cea mai simplă parte a procesului. Ideea conectării pădurii la Internet, ajutându-ne de rețeaua Vodafone și de alte resurse tehnologice de care dispunem, a pornit într-o ședință a membrilor de board, în care se dezbăteau probleme majore ale României, ca țară membră a Uniunii Europene, pe care le putem rezolva pe cale tehnologică. Ulterior, a urmat o etapă de cercetare, în care am aprofundat problematica despăduririlor și a defrișărilor ilegale si cu ajutorul partenerului Agent Green am cooptat partenerul care ne-a furnizat soluția tehnică, start-up-ul non profit Rainforest Connection și clientul pe domeniul căruia am instalat soluția, Zabola Estate. Nu aș vorbi de un singur moment greu, ci mai degrabă de un context dificil. Deplasările echipelor Vodafone și ale partenerilor noștri către beneficiar au avut multe limitări. Partenerul nostru extern Rainforest Connection avea nevoie să își deplaseze echipa din diverse zone ale lumii și să respecte în același timp restricțiile de carantină. Livrările de echipamente au fost afectate de întârzieri, din același motiv. La acestea s-au adăugat și dificultățile impuse de  necesitatea de a face o mare parte dintre optimizări de la distanță, diferența de fus orar între noi și partenerii noștri, dar și condițiile meteo. Însă ne-am adaptat rapid condițiilor, am lucrat îndeaproape cu partenerii noștri și am reușit să livrăm ce ne-am propus.”

Claudia Jelescu, Strategic Projects Program Manager, Vodafone România

Tot ea ne-a răspuns la curiozitatea noastră legată de sentimentul angajaților de a face parte dintr-o companie care a reușit să găsească o soluție la o problemă națională atât de gravă și am aflat că au, de asemenea, o întreagă strategie pentru responsabilizarea socială și protecția mediului înconjurător: „Pe lângă contribuția majoră în domeniul digitalizării și angajamentul asumat de a nu lăsa pe nimeni în urmă în acest proces, Vodafone are un al treilea angajament de protejare a planetei, cu obiective ferme, menite să adreseze problema schimbărilor climatice. Ne-am propus să reducem amprenta de carbon la nivel de grup cu 50% până în 2025 și cu 100% până în 2030, să folosim 100% energie regenerabilă pentru operațiunile noastre (obiectiv deja atins din aprilie 2020) și să reciclăm deșeurile pe care le generăm. Totodată, vrem să reducem la 0 emisiile indirecte (din cadrul lanțului de aprovizionare) până în 2040. Am introdus tehnologii avansate de  răcire în centrele noastre de date pentru a reduce consumul de energie, am început în urmă cu doi ani implementarea panourilor fotovoltaice în rețelele noastre fixă și mobilă pentru a genera energie verde și am implementat primul generator de energie electrică din Europa ce folosește hidrogenul drept combustibil. Am redus cantitatea de plastic prin introducerea eSIM-urilor, am diminuat cantitatea de hârtie prin introducerea contractelor în format electronic pentru clienți și reciclăm echipamentele de rețea. În plus, cum aminteam, suntem o companie pentru care incluziunea și eforturile de a nu lăsa pe nimeni în urmă sunt foarte importante, punem pe primul plan clientul, rezolvarea problemelor cu care ne confruntăm, dar și pe angajații noștri. Noi, ca angajați, avem un sentiment de mândrie că facem parte din această familie mare, Vodafone, care contribuie la  toate aceste inițiative.”

Alături de pădurea smart, cei de la Vodafone derulează o campanie numită „Vocea Pădurii”, un audiobook cu zece cele mai frumoase povești și întâmplări despre pădure. Au fost încurajate să participe toate persoanele care au dorit să facă vocea pădurii auzită prin intermediul scrierilor creative și să tragă un semnal de alarmă asupra defrișărilor care amenință să ne lase fără plămânii Terrei: „Cu toții avem măcar o amintire plăcută legată de pădure. Prin acest audiobook, ne dorim să creăm un prilej de reflecție asupra fenomenului îngrijorător al defrișările ilegale și să oferim totodată ascultătorilor o rază de speranță prin intermediul celor mai reușite povești cu și despre pădurile noastre.” „Vocea Pădurii” va fi în scurt timp disponibilă online și gratuit pentru toți iubitorii de natură.

Am crescut într-o societate dezamăgită de modul în care funcționează lucrurile în general, laitmotivul din ultimii ani a fost acela că „în România nu se poate”. Suntem în mijlocul unei infodemii, bombardați zilnic de informații preponderent negative, care nu fac altceva decât să ne schimbe perspectiva asupra prezentului și viitorului. Poate dacă am face un efort să ieșim din bula României imposibilităților și ne-am concentra atenția pe evenimentele pozitive care se întâmplă în jurul nostru, am realiza că „împreună putem”. Tehnologia poate fi utilizată în avantajul nostru și avem suficiente exemple în acest sens, trebuie doar „să avem curaj să facem ceea ce alții nu au făcut”, a declarat Cătălin Buliga, Chief Tehnology Officer, Vodafone România.

Redactat de Diana Boalcă