În societatea actuală, din ce în ce mai multe femei aleg calea antreprenoriatului din varii motive, iar rolul lor în acest domeniu este validat cu prisosință. Statisticile din 2021 arată că în Statele Unite ale Americii femeile dețin 31% din afacerile mici sau francize. Comparativ cu media internațională, România stă și ea foarte bine la acest capitol, în cifre absolute – procentul de femei în numărul total de afaceri înregistrate, fiind de 37,2%, conform datelor ONRC.
În rândul tinerelor antreprenoare din România se află și Olivia Dejeu, fondatoarea Oh Kimono. Olivia și-a dat șansa să creadă în propriul vis și să-l materializeze, încă din 2018 și până în prezent. În timp ce se plimba pe străzile orășelului Hanoi, absorbită de cultura asiatică și de kimonourile lor specifice, a simțit că trebuie să facă o schimbare și să ducă mai departe fascinația ei pentru kimonouri. Îndeplinind un vis din copilărie, a crescut singură un brand de fashion de la zero, în online (un baby al Instagramului), care leagă prin țesăturile unice o poveste a unor culturi, locuri și valori diferite, asupra cărora își pune amprenta personalitatea ei.
Plină de energie, ea ne-a împărtășit în următoarele rânduri mai multe despre pasiunea ei pentru călătorie, cum aceasta îi influențează direct inspirația în crearea noilor colecții și cum decurge procesul de realizare a unui kimono, de la început și până la forma finală.
Inspire Now: Olivia, povestește-ne mai multe despre femeia din spatele brandului nonconformist Oh Kimono.
Olivia Dejeu: Sunt o personalitate puternică, o femeie Capricorn care lupta pentru ceea ce își dorește, și o face cu multă pasiune. Sunt bucureșteancă, dar nu mă consider așa, îmi iau inspirația din viața de zi cu zi și încerc să introduc lumi noi în România și peste granițe prin kimonourile mele. Am ajuns să fiu femeia de astăzi – puternică, cu încredere în mine, cu ambiție, cu un zâmbet larg și cu multă iubire prin felul în care am crescut. Cred că mare parte din asta o datorez mamei. Ea mi-a dat un suflu nou, de războinică, învățându-mă în același timp și ce înseamnă delicatețea, grația. Ador natura și drumețiile. Și mă regăsesc în viața la țară sau în aerul curat din satele României. Sunt determinată să duc mai departe Oh Kimono și fiind parte din mine, din sufletul meu fiind în fiecare cusătură, sunt sigură că voi reuși.

Inspire Now: Una dintre particularitățile tale este că îți place să călătorești. Până în momentul de față ai vizitat peste 30 de țări (and still counting). Ce te-a determinat să cunoști atâtea culturi diverse și să te lași marcată de ele? Ai moștenit această sete de cunoaștere de la un membru al familiei? Sau este o caracteristică specifică ție?
Olivia Dejeu: De mică eram curioasă să văd ce se află mai departe de București, așa că prima călătorie pe cont propriu a fost mai întâi la Cluj, apoi la Paris. Acolo m-am îndrăgostit și am zis că lumea asta e așa mare și frumoasă… trebuie să încerc să descopăr și mai mult din ea. Părinții mei nu aveau pe vremurile acelea atât de multe posibilități de călătorit în afara granițelor, însă ne duceau peste tot în țară. Dar setea aceasta de descoperire a altor culturi și obiceiuri, cred ca am avut-o tot timpul. Am avut și un an și jumătate foarte intens de călătorit în jurul lumii, în care asta a fost scopul, și atunci am reușit să vizitez atât de multe locuri. Cel mai frumos loc mi s-a părut Filipine. Acolo simțeam efectiv că am ajuns pe pământ în prima zi în care s-a făcut pământul. Era un sentiment unic, peisajele, natura neatinsă de acolo. A fost ceva fabulos.
Inspire Now: Momentul în care ai ales să mergi pe drumul antreprenoriatului (declick-ul schimbării) s-a produs când te plimbai, în 2018, pe străduțele orașului vietnamez Hanoi. Te-ai fi gândit vreodată că acea călătorie de recunoaștere te va aduce mai aproape de visul tău din copilărie?
Olivia Dejeu: Nu m-aș fi gândit niciodată, în primul rând, că o să ajung atât de departe… prin cotloane pe străduțe prin Tokyo, Japonia, sau piețe din Vietnam… Nici cu atât mai mult că aș înființa ceva cu influență asiatică. Însă a fost un moment de wow în care mintea și sufletul meu au fost captivate de tot ceea ce era acolo. Visul meu din copilărie, de când probam rochiile mamei, era sa creez ceva în domeniul modei, dar părea atât de greu și îndepărtat. Am tot amânat și amânat, dar cred că a fost bine. Știi cum e, toate vin la momentul potrivit, it all works out in the end. Iar momentul a fost perfect, mă descoperisem pe mine, știam ce îmi doream și începeam o nouă etapă. Cea de antreprenoare.
Cred că n-ar trebui să ne fie frică niciodată să începem, ci să ne pară rău dacă nu încercăm… Văd mulți oameni talentați care, din păcate, își irosesc talentul neîncercând… nu își dau o șansă lor. Călătoria pe care m-am decis atunci să o fac, a fost foarte spontană. Am zis de ce nu? De ce să nu plec prin lume? Let’s do it. A fost foarte lejer totul, și nici nu mă gândeam la tot ce voi găsi pe parcurs. Eram mereu surprinsă de locurile în care ajungeam și de fiecare percepție atât de diferită asupra vieții a diferiților oameni din zonele asiatice, în special.

Inspire Now: Oh Kimono vorbește despre noutate, feminitate și adaptare la schimbare. Dar ce presupune crearea unui kimono de la zero: de la proces creativ, la strategie și până la promovarea efectivă?
Olivia Dejeu: Procesul creativ este destul de lung, în sensul că petrec câteva luni de zile bune gândindu-mă la cum vor arăta următoarele kimonouri, ce simbolistică vor avea și ce mesaj. Apoi, mare parte din acest timp este de fapt petrecut în research, căutând materialele perfecte.
Este greu, mai ales după Brexit și pandemie, să găsesc furnizori care să trimită în România din India sau Japonia materiale, fiindcă au crescut foarte mult prețurile și livrările nu se mai fac la timp. După câteva luni bune de research și găsit materiale, urmeaza strategia, ședința foto și promovarea. Noi suntem un brand crescut în online, un fel de baby al Instagramului, și am crescut doar organic de la înființare și până acum. Așadar, ne bazăm mult pe oameni, iar ei ne-au dovedit că fac și ei parte din povestea noastră, pe care o recomandă și o duc mai departe.
Inspire Now: „Oh Kimono este o poveste care se scrie în fiecare zi și care vorbește despre deschiderea către alte lumi și culturi, despre magia altor țărmuri și țesături.” Curiozitatea mea este parcursul de integrare a unui element vestimentar asiatic pe piața românească. Cum a fost primit brandul Oh Kimono de publicul din România?
Olivia Dejeu: Multă lume a râs atunci când le-am povestit de ideea mea: să aduc kimonoul în România. Multă lume mi-a zis din start că nu o să funcționeze niciodată. Ei, și ce mi-a păsat mie de gurile rele? Uite că a luat avânt din primul moment în care am postat un kimono, iar românii au dovedit că au o sete de cunoaștere și ei. Că își doresc ceva altfel. Ceva unicat, ceva realizat manual, cu grijă, cu printuri ce te duc cu gândul la locuri în care ți-ai dori să ajungi. Cred că prin kimonourile mele mulți clienți au reușit cumva să cunoască puțin din alte culturi, să le simtă, dacă nu au putut ajunge acolo. Fiecare colecție e inspirată dintr-un loc și are o anume însemnătate. Astfel că nu aș putea spune că am întâmpinat dificultăți. Lumea ne-a primit cu brațele deschise, și își dorește și mai mult acum. Și cred că încet, încet, aducem și mai mult awareness pe partea de deschidere culturală prin ceea ce facem și ceea ce avem în plan.

Inspire Now: Un brand de suflet preia direct sau indirect din caracteristicile creatorului. Nu ne putem imagina brandul Apple fără prezența lui Steve Jobs, sau brandul Nasty Gal fără Sophia Amoruso (Founder și CEO a Nasty Gal – un retailer american specializat pe moda tinerelor femei). Cum își pune personalitatea ta amprenta asupra brandului Oh Kimono?
Olivia Dejeu: Am lansat Oh Kimono prin Instagramul personal, când aveam peste 10.000 followers, care chiar îmi vedeau și postările pe feed (acum algoritmul s-a schimbat; în jur de 2% din audiență îți vede postările). A fost un succes instant și mi-am zis: „Ia uite, că merge!”. Am profitat de prezența mea pe Instagram, YouTube și pe blog, pe vremea aceea fiind practic parte din cum îmi câștigam traiul pe când călătoream. Astfel, am avut deja o audiență care îmi urmărea mișcările și, mai ales, călătoria în Asia. M-a ajutat foarte mult, iar eu am fost parte din fiecare moment al brandului: am fost modelul brandului, creatorul și omul de marketing. Oamenilor le place să identifice un produs cu un om sau chiar cu un stil de viață… e mai personal, e mai frumos. Și am mers în aceasta direcție, am asociat brandul meu personal cu brandul Oh Kimono și voi face asta în continuare. Mai cred și că oamenii merită să știe adevărul, iar eu nu am o poveste tipică. Cred că și asta contează. Sunt pur și simplu o femeie care nu a avut capital la început, dar care a avut determinare și din tot ceea ce realizat ca profit, a reinvestit în business, în mai multe piese. Eu am început cu 5 piese (cred), sau chiar 3 kimonouri. Începutul a fost mic, dar am învățat și așa am reușit sa cresc brandul, thinking bigger, producing smaller.
În fiecare piesă pun puțin din personalitatea mea. Ador fiecare piesă și aș purta-o oricând, oriunde. Iar stilul meu mai haotic, electric câteodată, și altădată extrem de elegant, de fin, se regăsește în kimonourile atât de diferite.
Inspire Now: Provocările sunt nelipsite atunci când pornești de la zero o afacere. Lipsa experienței în domeniul antreprenoriatului a fost un dezavantaj? Sau mai degrabă un aspect care te-a motivat să îți deschizi orizonturile?
Olivia Dejeu: Mulți ar spune că este un mare dezavantaj să pleci la drum fără bagaj. Ei, uite ca eu am făcut-o și l-am tot îndesat acolo, pe drum. Am început cu o valiză mică, foarte mică, care a tot crescut pe măsură ce greșeam sau acumulam cunoștințe. Așadar, nu cred că ai nevoie de cursuri, de formare, de mentori, de mai știu eu ce, însă cred că ai nevoie de curaj și de inteligență, atât în business, cât și în zona creativă. Cred că trebuie să știi dinainte dacă poți. Asta fără niciun ajutor extern, fără investitori, parteneri, capital. Cred că întâi trebuie să te întrebi, eu pot? Și dacă ai focul acela în tine de a zice da, de a sparge orice bariere și de a crede în tine și în ceea ce faci, dacă știi că există o șansă ca și altora să le placă, go for it! Trebuie însă să fii sincer cu tine, foarte sincer.
Pe mine m-a ambiționat și mai mult faptul că eram novice în ale businessului. De asemenea, m-a ajutat să învăț on my own chestii legate de financiar, legal, contracte și să învăț să negociez. Trebuie să îți dedici mult timp, foarte mult timp dacă mergi fără călăuze, ca să zic așa. E super fain și să ai călăuze (probabil e mai ușor), dar la baza tot tu trebuie să fii cel care știe toate aspectele business-ului tău.
Inspire Now: Care sunt 3 lucruri esențiale pe care le-ai învățat despre tine evoluând cu brandul Oh Kimono?
Olivia Dejeu: Cred că Oh Kimono mi-a arătat cât de puternică sunt. Și mi-a mai arătat, prin momentele dificile prin care am trecut, ca orice business, că sunt foarte descurcăreață. Găsesc foarte repede soluții. Câteodată aveam 1 minut la dispoziție ca să dau un răspuns sau să găsesc soluția și asta necesită niște skilluri și o capacitate de adaptare anume. M-a învățat, de asemenea, că în viață merită să muncești pentru ceea ce îți dorești, pentru pasiunea ta, și că niciun om nu îți poate sta în cale. M-a mai învățat și că indiferent de cât de mult au încercat unii să diminueze importanța acestui business sau a mea ca femeie în business, nu e nimic mai important decât ceea ce-mi doresc eu. Și că trebuie să mă pun pe primul loc.



Inspire Now: Un obiectiv pe care vrei să ți-l atingi în viitorul apropiat atât în plan personal, cât și în plan profesional?
Olivia Dejeu: În plan personal, îmi doresc să construiesc ceva frumos cu omul meu frumos. Iar, în plan profesional, îmi doresc să ajungem cu Oh Kimono și mai departe, sperând de la anul să semnăm contractele cu câteva concept store-uri importante din Grecia și Italia. Vrem să aducem Oh Kimono în boutique-urile resorturilor sau în magazinele de sine stătătoare și să ne mai căutăm și investitori în acest moment.

Inspire Now: Ultimul gând pentru cititorii Inspire Now.
Olivia Dejeu: Lăsați-vă inspirați de voi, de ceea ce citiți, dar și de ceea ce vă aduce bucurie în suflet. Lăsați-vă inspirați de fiecare moment petrecut cu cei dragi și luați-vă energia de la ei, de la cei aproape vouă. Nu ezitați să credeți în voi și întotdeauna să știți că puteți face orice vă propuneți. Singurele obstacole suntem noi, nu cei din jur sau lipsa resurselor. Nu este ușor, dar dacă veți vrea să înființați un business sau să creați ceva pentru voi, măcar încercați, vedeți ce iese. S-ar putea să fie ceva foarte interesant.

O limbă străină pe care vrei să o înveți în viitor: Japoneza
Cântărețul care te inspiră: Adele
O colecție Oh Kimono dragă sufletului tău: Resort
Un talent ascuns: Cânt destul de bine
Redactat de: Giurcanu Cristina-Elena