Schimbarea pleacă de la noi – studenții care luptă împotriva abandonului școlar

Schimbarea pleacă de la noi - studenții care luptă împotriva abandonului școlar

Abandonul școlar în România este în continuă creștere, iar mutarea orelor în mediul online, din cauza pandemiei de coronavirus, a adăugat încă un motiv pentru elevi să nu mai frecventeze orele. În rapoartele oficiale despre starea învățământului preuniversitar și universitar în anul 2019-2020, Ministerul Educației a constatat că 35,3 mii de elevi din ciclurile primar și gimnazial au abandonat școala. Cu un an înainte, numărul elevilor care au abandonat era de 28 de mii. Cea mai mare rată de abandon școlar este la începutul și la finalul ciclului de învățământ, la clasele pregătitoare și a V-a, în ciclurile primar și gimnazial, iar cel mai intens fenomen de abandon școlar este în mediul rural, unde peste 23% dintre elevii intrați în școală acum 8 ani abandonaseră școala până la terminarea gimnaziului, potrivit rapoartelor de pe site-ul Ministerului. „Efectele abandonului şcolar se resimt pe termen lung asupra evoluţiei societăţii şi creşterii economice. Cei care au părăsit timpuriu şcoala au tendinţa să participe mai puţin la procesul democratic şi sunt cetăţeni mai puţin activi. Abandonul şcolar afectează şi procesul de inovare şi creştere, pentru că aceasta se bazează pe forţa de muncă competentă în întreaga economie, nu doar pe cea din sectoarele de înaltă tehnologie.”, notează EduPedu.ro.

Cinci studenți ai Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Cluj-Napoca au decis să nu rămână pasivi la acest fenomen și s-au implicat activ prin crearea și implementarea proiectului „De la student la elev”. Scopul lor este să prevină părăsirea timpurie a școlii, să îi sprijine și să îi motiveze pe elevi. Am stat de vorbă cu Lorena Miterici, parte din echipa fondatoare, iar acest proiect este încă o dovadă că schimbarea pleacă de la fiecare dintre noi dacă vrem „o țară ca afară” și suntem dispuși să găsim soluții.

Inspire Now: Cum s-a format echipa care stă în spatele proiectului și ce v-a determinat să alegeți tema abandonului școlar?

Lorena Miterici: Suntem studenți în cadrul uneia dintre cele mai magice facultăți, am spune noi, căci aici la FSPAC e cu și despre oameni. Ni s-a dat să auzim de nenumărate ori că profesorii de aici sunt cei mai faini și, cunoscând o parte dintre ei, trebuie să mărturisim că acesta nu a fost doar un zvon. Dincolo de cariera lor profesională, sunt oameni excepționali a căror experiență de viață ne-a făcut să ne întărim și mai mult perspectiva legată de împlinirea visurilor. Întotdeauna se poate! Străduiește-te! Depășește-ți limitele! Fii recunoscător și crezi în tine! Și nu doar că am făcut asta, ci ne-am dorit să transmitem acest mesaj mai departe și celor mai mici decât noi. Astfel, am profitat împreună cu colegii mei de șansa pe care ne-a oferit-o una dintre profesoarele de aici, aceea de a încerca să dezvoltăm un proiect Service Learning. Și pentru că fiecare dintre membrii echipei s-a confruntat cu diverse probleme în perioada anilor școlari, gândul și sufletul nostru au fost îndreptate spre elevii a căror stimă de sine este tot mai scăzută pe an ce trece. Cu toții trebuie să conștientizăm importanța sprijinului pentru elevi, pentru că un sfat la momentul potrivit și o vorbă bună poate opri o decizie toxică, și astfel, am reuși nu să combatem, ci să prevenim părăsirea timpurie a școlii.

IN: Care au fost dificultățile pe care le-ați întâmpinat de-a lungul punerii în aplicare a proiectului și ce v-a motivat să nu renunțați?

LM: Pentru că oricât de mult ne-am fi dorit ca totul să iasă perfect, știm că perfecțiunea e greu de atins, mai ales într-un context în care suntem puși prima dată față în față cu un astfel de proiect. Cu toate acestea, pe tot parcursul proiectului, am încercat să fim cea mai bună versiune a noastră, tocmai ca beneficiarii noștri, elevii, să fie cât mai mulțumiți. Însă, pe alocuri am eșuat, iar acest lucru, n-a făcut decât să ne ambiționeze și să ne dea o lecție pe care am încercat să o valorificăm mai apoi. Întreg proiectul a reprezentat o adevărată provocare și, cu siguranță, cea mai mare limită impusă a fost distanța. Era mai ușor să le vedem reacțiile, emoțiile și comportamentele în timp real. Ne-am fi dorit extrem de mult asta, căci uneori, în special în momentele confesiunilor, cuvintele nu-și mai aveau rostul, iar o simplă îmbrățișare ar fi fost de ajuns pentru ca un omuleț să înțeleagă faptul că nu e singur, și evident, că-și poate găsi liniștea alături de noi. Am reușit totuși să ne adaptăm situației actuale, considerând platforma Instagram cea mai eficientă pentru a ne facilita accesul spre publicul nostru țintă. Nu doar că am încercat să creăm un conținut cât mai eficient, ci am reușit și să interacționăm cu elevii, dându-le șansa să-și facă vocea auzită, dar și să cunoască poveștile unor oameni de succes din țara noastră care au reușit să-și atingă visul, indiferent de circumstanțe.

IN: Care au fost problemele cu care te-ai confruntat în timpul școlii? Ai avut parte și de exemple pozitive care și-au pus amprenta în dezvoltarea ta din școala generală și liceu?

LM: La acest capitol pot să mă numesc un om norocos, pentru că pe parcursul anilor școlari mi-a fost dat să întâlnesc oameni minunați, fie că ne referim la colegii mei dragi sau la profesori. Dar pentru că mereu există excepții, îmi amintesc perfect cum în liceu, atunci când mi-am ridicat premiul în cadrul festivității de sfârșit de an, una dintre mamele colegilor mei, a preferat să împrăștie răutate-n jur și să afirme: „Oricum n-a meritat.” Însă am zâmbit în continuare și am mers mai departe, căci dumneai n-avea cum să știe efortul pe care îl depusem luni la rând tocmai ca să ajung acolo. Aplauzele celor din jur, zâmbetul celor dragi mie și ritmul în care-mi bătea inima de fericire în acele momente au cântărit mult mai mult decât răutatea acesteia. Iar dacă vorbim despre exemplele pozitive care și-au pus amprenta asupra dezvoltării mele e clar că trebuie să-mi amintesc sora. Ea a fost mereu unul dintre modelele mele în viață, căci probabil, e cea mai ambițioasă persoană pe care am întâlnit-o vreodată. A fost șefă de promoție, iar cu mândrie spun faptul că am reușit câțiva ani mai târziu să-i ating performanța, deși nu am crezut niciodată că voi reuși să mă dedic atât de mult. În continuare, îmi place s-o privesc din umbră și să văd cât de frumos evoluează în fiecare zi. Sunt tare mândră de ea și deși știu că acest lucru e reciproc, nu mă opresc aici, căci visul meu trebuie să prindă contur!

IN: În ce au constat întâlnirile pe care le-ați avut cu elevii și cum a fost primit proiectul de către ei? Ați avut reacții și din partea profesorilor?

LM: Desfășurându-ne activitatea pe platforma de socailizare Instagram, am reușit să realizăm postări constante atât pe story, cât și în news feed. Acestea au avut conținut motivațional, reușind să le împărtășim experiențele noastre ca elevi, dar și ca actuali studenți, ba chiar am avut o serie de postări în care diverse persoane publice au împărtășit cu noi și comunitatea noastră experiențele lor ca elevi. Totodată, am creat un grup care a pornit de la ideea de a creea un „spațiu” prin care să ne apropiem de elevi. Ne-am dorit să „spargem” anumite bariere și să le aflăm poveștile, astfel încât să înțelegem și mai bine nevoile comunității noastre. În cadrul acestui grup au fost incluși 20 de elevi de gimnaziu și liceu, atât din județul Cluj, cât și din întreaga țară, care și-au manifestat dorința de a fi parte din acest grup. Una dintre cele mai importante întâlniri cu elevii a fost webinarul „Cum și de ce să înveți cu sens?” realizat alături de drd. Carina Matei, căreia îi mulțumim pe această cale. În cadrul acestuia invitata noastră ne-a vorbit despre motivație și valoare în învățare, prezentându-ne diferite tehnici de învățare și nu numai. Am avut în jur de 40 de participanți, dintre care o bună parte s-au implicat activ, adresându-i diverse curiozități. Acestea fiind spuse, considerăm că proiectul nostru și-a atins cea mai mare parte din scopul propus, putând rezuma concluziile sub forma citatului: „We grew and bloomed together”. Am deprins alături de ei noțiuni de învățare eficientă, dar și „lecții” despre motivare, acceptare, răbdare sau cum să lucrăm eficient într-o echipă, cum să comunicăm cu cei din jurul nostru și poate, cel mai important, cum să empatizăm mai mult. Aprecieri au venit din toate părțile, inclusiv din partea profesoarelor care au inițiat această provocare, iar acest lucru ne-a făcut să fim cu adevărat mândri și recunoscători. Cât despre părerea elevilor, am să las capturile de ecran să vorbească de la sine.

IN: Care sunt planurile și obiectivele pentru viitor cu acest proiect? Având în vedere că școala începe în format fizic, v-ați gândit la întâlniri, acțiuni sau campanii și în mediul offline?

LM: Ne dorim ca acest proiect de tipul Service Learning să continue, deoarece a generat un impact pozitiv asupra comunității noastre. Momentan, proiectul va continua în mediul online, căci din cauza situației pandemice totul a devenit pentru noi imprevizibil. Cu toate acestea, chiar și așa, sperăm să reușim să ajungem la un număr mult mai mare de elevi, în special la cei care s-au pierdut pe alocuri și au nevoie să se regăsească.

IN: Care este mesajul tău pentru părinți, dar și pentru elevi cu privire la educație?

LM: Sunt o elevă eminentă și nu spun asta deoarece am fost numită: „șefă de promoție”. Spun asta datorită faptului că Lorena de astăzi este mai bună decât cea de ieri, și cu siguranță mâine voi fi mai bună decât ceea ce sunt astăzi. Iar la sfârșitul zilei, atunci când pui capul pernă, acest lucru este tot ceea ce contează. Și exact acesta este mesajul pe care aș vrea să-l transmit mai departe…

IN: Unde vă pot găsi cei interesați să dea o mână de ajutor pentru ca proiectul să se extindă și să ajungă la cât mai mulți părinți și elevi?

LM: Aceștia ne pot găsi pe pagina noastră de Instagram: „De la student la elev”. Urmează multe activități faine și vrem musai să știm când un vis tocmai a prins contur, pentru că știm cât de capabili sunt fiecare dintre ei! Echipa #delastudentlaelev îi îndeamnă pe toți să viseze lucruri mărețe și să zboare spre înălțimi, luând mereu aceea doză de încredere, optimism și speranță cu ei.

Redactat de Diana Boalcă