Toxic Design by Gheorghe Popa: dezastrul ecologic de la Geamăna la Natural History Museum din Londra

Toxic Design by Gheorghe Popa: dezastrul ecologic de la Geamăna la Natural History Museum din Londra

Gheorghe Popa este de profesie farmacist și fotograf de natură, iar fotografiile pe care le creează reprezintă mărturia locurilor surprinse într-un anumit moment, care dăinuie în timp și oferă o perspectivă nouă asupra efemerității și schimbării inevitabile în viața naturii, dar și a noastră. Avem în România o sumedie de artiști recunoscuți internațional, pe care prea puțin îi știm. Despre fotografiile lui Gheorghe Popa, care au ajuns pe coperțile revistelor National Geographic, Natuurfotografie Magazine (Belgia și Olanda), Forum Naturfotografie (Germania) și care au câștigat premii la competiții internaționale importante, ar trebui să se vorbească mult mai des. Sunt un semnal de alarmă asupra a ceea ce s-a întâmplat și ceea ce s-ar putea repeta în viitor. Scopul fotografului este să trezească simțul responsabilității și atenția privitorilor, încurajându-i să prețuiască și să protejeze natura.

Creativitatea cu care a fotografiat lacurile Cuejdel și Geamăna i-a adus recunoaștere internațională, câștigând numeroase premii internaționale, precum National Geographic – Nature Photographer of the Year (Mențiune), GDT – European Wildlife Photographer of the Year (Germania), Monochrome Awards U.S.A., ILPOTY (The International Landscape Photographer of the Year Award – Australia), MontPhoto and Memorial Maria Luisa (Spania), Nature Photographer of the Year (Olanda), „Milvus” Nature Photography Contest (România). Gheorghe Popa este primul român care a avut o fotografie prezentă în Galeriile National Geographic Fine Art din S.U.A.

Toxic Design by Gheorghe Popa: dezastrul ecologic de la Geamăna la Natural History Museum din Londra
Lacul Cuejdel
Yin și Yang  – cea mai premiată fotografie a lui Gheorghe Popa
Sursă: https://www.facebook.com/popa.gheorghe.9
Toxic Design by Gheorghe Popa: dezastrul ecologic de la Geamăna la Natural History Museum din Londra
Parcul Național Vânători Neamț

Ceea ce m-a impresionat cel mai mult, pe lângă minunatele sale lucrări care par fragmente dintr-un tărâm magic, este modul în care fiecare serie de fotografii are o poveste în spate. Uneori frumoasă, alteori tristă, deoarece realitatea este mereu plurivalentă. În acest an, la competiția Wildlife Photographer of the Year – cel mai vechi concurs de fotografie (prima ediție a avut loc în anul 1965) – Gheorghe Popa participă cu al său „Toxic Design”, care a devenit una dintre cele mai comentate fotografii ale concursului. Competiția a înregistrat un record de imagini trimise în această ediție: peste 50.000 de lucrări de la fotografi din 95 de țări concurează pentru un loc fruntaș. Fiecare imagine este evaluată anonim de experți din industrie.

Toxic Design by Gheorghe Popa: dezastrul ecologic de la Geamăna la Natural History Museum din Londra
Toxic Design – una din cele mai apreciate fotografii din cadrul competiției Wildlife Photographer of the Year

Povestea dezastrului de la Geamăna

Toxic Design este un act artistic care, odată ce îi afli povestea din spatele cromaticii intense, te poartă de la bucurie la uimire, iar apoi la tristețe și dezamăgire. Este vorba despre un detaliu atrăgător al unui lac din Geamăna în Munții Apuseni, care l-a luat pe Gheorghe prin surprindere. Deși a vizitat regiunea câțiva ani la rând, folosindu-și drona pentru a surprinde imagini ale modelelor în continuă schimbare ale văii, nu a întâlnit niciodată o combinație atât de izbitoare de culori și forme. Dar aceste modele – poate accentuate de ploaia puternică recentă – sunt rezultatul unui adevăr urât. La sfârșitul anilor 1970, în timpul regimului comunist, peste 400 de familii care locuiau în satul Geamăna au fost forțate să plece pentru a face loc deșeurilor care curg de la mina Roșia Poieni din apropiere – o mină care exploatează unul dintre cele mai mari zăcăminte de minereu de cupru și aur din Europa. Valea pitorească a devenit un iaz de decantare umplut cu un cocktail acid, conținând pirită, fier și alte metale grele, dantelate cu cianură. Aceste materiale toxice s-au infiltrat în apele subterane și au amenințat căile navigabile. Așezarea a fost cuprinsă treptat de milioane de tone de deșeuri toxice, lăsând doar vechiul turn al bisericii să iasă în afară. Compoziția sa surprinde culorile elementare ale metalelor grele din râu și malurile ornamentate radiante ale acestui peisaj șocant de toxic. Același lucru s-ar fi putut întâmpla și la Roșia Montană, dacă populația civilă și ONG-urile nu ar fi protestat și nu ar fi pus presiune asupra autorităților. Cine nu-și cunoaște istoria, riscă să repete greșelile.

Turnul bisericii din satul Geamăna înghițit de apele toxice ale lacului
Lacul de decantare de la Geamăna

Omul versus artistul Gheorghe Popa

Toxic Design face parte din seria de fotografii ale artistului, numită Poisoned Beauty (Frumusețea otrăvită). Un nume cât se poate de potrivit pentru dezastrul ecologic care s-a întâmplat acolo și continuă și astăzi să polueze natura și cei 20 de oameni care au mai rămas. Am stat de vorbă cu Gheorghe Popa despre începuturile pasiunii lui, despre Toxic Design, dar și despre arta fotografică care poate fi folosită ca o armă pentru atragerea atenției autorităților și societății asupra acțiunilor dăunătoare.

Toxic Design by Gheorghe Popa: dezastrul ecologic de la Geamăna la Natural History Museum din Londra

Inspire Now: Cum se îmbină profesia de farmacist cu cea de fotograf? 

Gheorghe Popa: Consider că se completează. Profesia de farmacist m-a ajutat întotdeauna în fotografie prin meticulozitate, iar fotografia m-a ajutat întotdeauna să mă deconectez de farmacie. În farmacie nu avem voie să greșim, iar pentru asta farmaciștii se perfecționează încontinuu pe toată durata carierei lor, iar eu am aplicat acest principiu în fotografie.

Fotografii din seria Poisoned Beauty (Frumusețea otrăvită)

Inspire Now: Vă mai amintiți momentul în care ați vrut să mergeți pe drumul artei fotografice? Cum ați început?

Gheorghe Popa: Sincer, nu îmi amintesc un asemenea moment, deoarece întotdeauna mi-am dorit să fac fotografie. Pentru mine este foarte clar momentul în care mi-am dorit să devin mai bun și să mă perfecționez sau să încerc să devin un fotograf de top. Anul 2014 este anul în care am început să fotografiez constant lacul Cuejdel. Pentru cariera mea de fotograf acest an este cel mai important și poate fi un moment de cotitură. Practic, am ajuns să fotografiez constant lacul în ultimii 7 ani, iar în ultimii 3 ani am fotografiat și lacul de steril de la Valea Șesii sau Geamăna, așa cum mai este cunoscut locul. Aceste două proiecte mi-au adus recunoaștere națională și internațională, fotografiile fiind câștigătoare la diverse competiții internaționale sau publicate în reviste internaționale.

Lacul Cuejdel fotografiat de Gheorghe Popa

Inspire Now: Pe cât de colorate sunt fotografiile seriei Poisoned Beauty, pe atât prezența substanțelor toxice e mai mare. Am avut „mixed feelings” când le-am privit, iar balanța înclină mai mult spre sentimentul de îngrijorare. Povestiți-ne despre Toxic Design și seria din care face parte, Poisoned Beauty. Cum a fost experiența dumneavoastră când ați fotografiat lacul respectiv?

Gheorghe Popa: Prima dată când am fost la Geamăna, în 2014, am simțit în gură un gust de substanțe chimice, mirosul era de nedescris. În 2014 încă se mai vedea acoperișul bisericii, însă în 2019 când am revenit cu drona, acesta deja dispăruse, iar acum se mai vede doar acoperișul turlei. Proiectul Poisoned Beauty a plecat de la fotografia Poison, o fotografie abstractă și foarte frumos colorată care a atras atenția din prima. Interesant este că această fotografie transmite o stare de bine prin coloritul ei, însă după acest moment apare inevitabil întrebarea: La ce mă uit? De obicei răspunsul șterge aproape instant starea de bine a celui care privește fotografia. De la această fotografie mi-a venit ideea de a crea un proiect pe care l-am numit Poisoned Beauty (Frumusețea otrăvită), care se vrea a fi un protest artistic, un proiect care arată cât de frumoasă poate să fie otrava, dar care lasă privitorul să tragă singur concluzia.

Toxic Design by Gheorghe Popa: dezastrul ecologic de la Geamăna la Natural History Museum din Londra
P o i s o n

Inspire Now: Care a fost reacția dumneavoastră când ați aflat că fotografia pe care ați făcut-o, Toxic Design, este una dintre cele mai comentate din cadrul competiției Wildlife Photographer of the Year?

Gheorghe Popa: Am fost foarte surprins, deoarece este prima dată când m-am înscris la această competiție. Sunt înscrise peste 50.000 de fotografii, deci este foarte greu ca să te remarci. Cred că este cel mai vechi și mai respectat concurs de fotografie, fiind la ediția a 57-ea, iar aici se înscriu cei mai buni fotografi de natură din lume, așa că sunt foarte bucuros să mă aflu printre câștigători.

Inspire Now: În opinia dumneavoastră, ar putea arta – sub toate formele ei – să atragă atenția autorităților, și nu numai, asupra dezastrelor ca cel din satul Geamăna? 

Gheorghe Popa: Cu siguranță că da. Lucrul acesta deja se întâmplă peste tot în lume, aparatul de fotografiat devine o armă tot mai puternică, iar majoritatea competițiilor internaționale au o categorie de genul ,,Omul și natura’’, tocmai pentru a sensibiliza societatea.

Inspire Now: Cum ați resimțit anul 2020? A fost o perioadă propice pentru fotografie sau ați avut dificultăți în ceea ce privește creativitatea și inspirația? 

Gheorghe Popa: Din punct de vedere fotografic, pentru mine, 2020 a fost cel mai prolific an. Am reușit să realizez foarte multe fotografii bune, care au fost premiate la competiții internaționale și care vor mai fi premiate, însă în momentul acesta nu pot să fac public lucrul acesta. Am avut o expoziție personală de portofoliu la Cluj, iar pe sfârșitul anului am început lucrul la prima mea carte, care sper să apară în curând. Pandemia m-a ajutat să mă concentrez pe proiectele personale și a fost exact ce aveam nevoie în momentul respectiv.

Lacul Cuejdel