„Se estimează că peste 27% dintre adulții europeni experimentează cel puțin o formă de afectare a sănătății mintale pe parcursul unui an” – o analiză de situație desfășurată de Ministerul Sănătății (2021). Când vine vorba de spațiul românesc, aceeași analiză aduce în vedere faptul că una dintre probleme identificate constă într-un număr redus de copii și adolescenți diagnosticați cu tulburări de sănătate mintală în raport cu numărul lor estimat de studiile internaţionale.
Nu există sănătate fără sănătate mintală. Dar sănătatea mintală a adolescenților a devenit o prioritate în aceste vremuri marcate de incertitudine? Elevi își exprimă tot mai des nemulțumirea față de un sistem educațional deficitar, față de stresul constant la care sunt supuși, față de neînțelegerea celor din jur când vine vorba de problemele lor și, mai ales, față de haosul pe care l-a adus cu sine școala online.
Psinapsa vine ca un proiect îndrăzneț și necesar. Coordonat de o echipă entuziasmată de psihologi tineri care desfășoară diferite activități și workshop-uri, scopul Psinapsa este de a aduce în atenție beneficiile unei relații pozitive între sănătatea mintală și adolescenții din România. Pentru a clădi o societate de adulţi sănătoşi, trebuie să pornim de la starea de bine a tinerilor. De asemenea, acesta este primul start-up din România care vizează sănătatea mintală a adolescenților.
În acest context, noi am stat de vorbă cu Beatrice Tărăpoancă, una dintre inițiatoarele proiectului, care ne-a oferit mai multe detalii despre povestea Psinapsa, cum a reușit alături de o echipă implicată să faciliteze starea de bine a adolescenților români și care sunt obiectivele de viitor pe care și le-a setat.
Inspire Now: Beatrice, Psinapsa este un proiect îndrăzneț pentru România („primul start-up din România care vizează sănătatea mintală a adolescenților” – cluju.ro), dar extrem de necesar, având în vedere segmentul de vârstă căruia i se adresează – adolescenții. Pe această cale, spune-ne mai multe lucruri despre Psinapsa și de unde a plecat această inițiativă?
Beatrice Tărăpoancă: Inițiativa a plecat de pe băncile liceului. Împreună cu doi colegi de facultate, făceam ore de practică într-un liceu din Bucureşti. Aşa am avut ocazia să stăm de vorbă cu adolescenţii şi în lipsa adulţilor care să le reproşeze că la vârsta lor nu există probleme, au început să ne spună din fricile pe care le cară cu ei zi de zi. Mergând de la clasă la clasă, ne-am dat seama că nevoia de a vorbi cu cineva specializat e mare şi am zis să nu ne oprim aici. Dacă intrăm în profunzime, putem spune că a plecat din propria adolescenţă, pentru că fiecare ne-am identificat măcar într-un moment cu adolescentul plin de întrebări şi nelămuriri în faţa provocărilor.
Inspire Now: Există o poveste care stă în spatele alegerii acestui nume? Și dacă da, care ar fi aceasta?
Beatrice Tărăpoancă: Numele a venit dintr-un joc de cuvinte făcut în curtea Facultăţii de Psihologie în pauza dintre două cursuri: sinapsa este punctul de legătură dintre doi neuroni care permite transmiterea informaţiei, iar psi este simbolul universal al psihologiei. Semnificaţia pentru noi e că vrem să fim acea legătură pe care adolescentul să o folosească pentru tranziţia lui într-un adult sănătos în comunitate.
Inspire Now: Într-un interviu acordat blogului Mamă de Matei, ai afirmat că: „Dorim să creăm contextul potrivit pentru a dezvolta comunităţi de adolescenţi rezilienţi, iar aici voi folosi o vorbă care-mi place mult: e nevoie de un sat întreg pentru a creşte un copil.” Cine sunt oamenii care s-au alăturat satului Psinapsa sau, mai bine spus, cine sunt facilitatorii stării de bine ai generației de adolescenți din România?
Beatrice Tărăpoancă: Povestea a pornit cu trei studenţi la psihologie, Remus Ghiuzeli, Luiza Petcu şi eu. La scurt timp ni s-a alăturat persoana care ne-a făcut să înţelegem ce înseamnă de fapt a fi facilitator în educaţie, Mihaela Stîngu, lector universitar în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei. În perioada de incubator Social Impact Award am avut-o alături şi pe Alissia Hîrlea, o tânără psiholog din Cluj.
În prezent, satul Psinapsa le are alături şi pe Diana Matei şi Arina Ivaşcu, două studente pasionate de psihologie şi de mai bine, şi şase adolescente care au devenit ambasadori ai misiunii Psinapsa: Ioana Şerban, Ioana Vasile, Alexandra Păun, Arianna Rizoiu, Beatrice şi Miruna Ungureanu.
Inspire Now: Misiunea voastră declarată este: „de a crea o lume în care adolescenții sunt conștienți de sănătatea lor mintală, o pot recunoaște și pot cere ajutor fără rușinea de a fi etichetați”. În ce măsură ați reușit să contribuiți la această misiune prin activitățile pe care le-ați desfășurat?
Beatrice Tărăpoancă: În momentul de faţă avem dezvoltat, pilotat şi lustruit un program numit Starea de bine în adolescenţă. Este alcătuit din 8 workshop-uri şi atinge patru tematici: sănătate mintală şi stigmatizare, emoţiile şi gestionarea lor, relaţiile în adolescenţă şi managementul timpului.
Pentru tinerii care au nevoie de un spaţiu în care să spună ceea ce nu au găsit glas să spună celor din jur, am desfăşurat grupuri de suport.
Dincolo de curriculum sau număr de beneficiari, reuşita pentru mine e dată şi de un Mulţumesc, acum mă înţeleg mai bine pe mine şi nu îmi mai e ruşine să vorbesc, de faptul că o parte dintre participanţi s-au alăturat cauzei în rol de ambasadori sau că avem părinţi care ne-au contactat să ne transmită mulţumiri pentru că i-am ajutat pe copiii lor.
Inspire Now: „Sănătatea mintală nu este o prioritate în România, pentru că oamenii nu știu de fapt ce înseamnă. E nevoie să înțeleagă că trebuie să avem copii sănătoși și la cap.” declara prof. dr. Iuliana Dobrescu, șefa clinicii de psihiatrie a copilului și adolescentului din Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. dr. Al. Obregia”, într-un interviu pentru Ro Health Review. Având în vedere că sistemul românesc nu se implică pe cât ne-am dori în programele legate de sănătatea mintală în rândul tinerilor, ce obstacole ați traversat voi în implementarea Psinapsa?
Beatrice Tărăpoancă: Da, încă nu suntem suficient de educaţi, iar cât timp nu înţelegem care e faza cu sănătatea mintală, nici nu o să fim deschişi să vorbim şi să căutăm să fim mai bine. Cred că până acum am fost şi norocoşi pentru că oamenii au venit către noi cu feedback pozitiv, chiar ne întrebau când mai începem noi ediţii că vor să-şi trimită copiii. Un exemplu totuşi care îmi vine în minte e legat de termeni folosiţi precum sănătate mintală, tulburare, diagnostic de care oamenii încă simt nevoia să se distanţeze.
Crescând şi formându-ne ca specialişti tot în acest sistem, cred că ne-a ajutat faptul că am avut aşteptări realiste în ceea ce priveşte reticenţa oamenilor. Noi ca specialişti, avem datoria de a promova sănătatea şi să învăţăm să o facem pe înţelesul oamenilor. Am văzut deseori la specialişti cu intenţii bune un limbaj de lemn şi lipsa unui „cum te ajută pe tine să ştii asta, cum poţi folosi asta în viaţa de zi cu zi pentru tine şi ceilalţi”.
Inspire Now: Studiile arată că adolescenții au fost un segment vulnerabil în perioada pandemiei. Stilul lor de viață s-a schimbat complet: școala s-a mutat în online și activitățile din aer liber s-au mutat în interior. Timp de 8 săptămâni, v-ați întâlnit în fiecare miercuri cu un grup de adolescenți din România. Cum au îmbrățișat adolescenții cu care v-ați întâlnit această inițiativă?
Beatrice Tărăpoancă: O să folosesc cuvintele din feedback-ul strâns: miercurea îmi era uşor să mă trezesc, pentru că ştiam că vom vorbi iar. Miercurea ştiam că îmi iau o gură proaspătă de aer.
Inspire Now: Din perspectiva lor, care au fost cele mai mari beneficii pe care le-au resimțit, luând parte la acest proiect?
“Hey! Come here, I want to show you something. I just found a safe place“ – este ce ne-a scris o participantă când am întrebat-o dacă şi cum ar povesti unui prieten de Psinapsa.
Ei cred că este despre faptul că nu te mai simţi singur şi ciudat. Când ai un grup şi un cadru sigur în care să vorbiţi, descoperi că acele gânduri sau emoţii care nu-ţi dau pace nu sunt atât de anormale. În momentul în care nu te mai simţi un ciudat şi începi să te accepţi, putem vorbi mai uşor despre cum să avem grijă de noi şi cum să facem lucrurile mai bine.
Inspire Now: Care sunt 3 obiective pe care vi le-ați setat pentru proiectul Psinapsa în viitorul apropiat?
Punem la cale implementarea unui pachet de patru workshop-uri pentru a aduce Starea de bine în comunitate. Este o provocare pe care ne-am luat-o, să facem pentru prima dată workshop-uri dedicate adulţilor, nu adolescenţilor. Am ales patru subiecte: Sănătatea mintală între ştiinţă şi tabu, Emoţiile şi managementul lor, Relaţiile de calitate cu mine şi cu ceilalţi şi Echilibrul între job şi acasă.
Pandemia nu pare să domolească, aşa că dezvoltăm acum întâlniri pe care să le avem cu profesorii, în care să îi învăţăm cum să aibă grijă de sănătatea lor mintală în timp ce sunt la clasă. Literatura de specialitate ne arată că starea de bine a elevilor este strâns legată de cea a profesorilor. Pe scurt, dăm leapşa stresului mai departe. Aşadar, vrem să ajutăm nu doar adolescentul, ci şi sistemul de oameni care gravitează în jurul lui.
În perioada aceasta lucrăm şi la lansarea site-ului. Vrem să fie un spaţiu virtual unde lumea poate să ne cunoască mai bine povestea, proiectele pe care le-am făcut şi pe care plănuim să le facem, materiale psiho-educative şi bineînţeles, modalităţi de a susţine şi a se alătura cauzei.
Inspire Now: Pe final, un sfat pentru cititorii Inspire Now și unde vă pot găsi?
Sfatul este ceva ce face parte din filosofia mea de viaţă: să ai curajul să sapi, să te duci în profunzime, să ai curajul să laşi o amprentă, chiar dacă asta înseamnă că cineva îţi poate lua urma.
Ne noi pot găsi pe instagram, facebook şi în curând pe site şi tiktok. Toate cu acelaşi nume: Psinapsa.
Cartea preferată: Acum este Eleganţa ariciului – Muriel Barbery
Serialul pe care îl recomanzi: Cred că Mr. Robot, pentru modul în care e filmată şi structurată povestea, pentru experienţa pe care ţi-o creează în timp ce te uiţi
3 surse de urmărit legate de sănătatea mintală:
Huberman Lab Podcast – e un profesor de neuroştiinţă de la Stanford
National Institute of Mental Health
The school of life – explică concepte într-un mod simplu
Where should we begin podcast by Esther Perel – şedinţe de psihoterapie cu cupluri în care poţi să înţelegi mai bine dinamicile din relaţii şi cum putem schimba
https://www.facebook.com/TheMentalElf.MentalHealthResearch/ – e mai mult pe partea de cercetare
Surse de referință:
Redactat de Giurcanu Cristina-Elena